Waarom je je meldingen uit moet zetten

Waarom je je meldingen uit moet zetten

Het duidelijkste voorbeeld van prikkels in je omgeving die concentratieproblemen veroorzaken is notificaties. Veel mensen beseffen dit wel, maar toch heeft een groot deel van de mensen ze nog steeds aan staan. Waarschijnlijk komt dit omdat men onderschat hoe destructief deze notificaties zijn voor je focus.

In dit artikel beschrijven we de drie manieren waarop notificaties grote concentratieproblemen veroorzaken. Vervolgens krijg je een notificatie-challenge, die je kunt uitvoeren om je focus binnen een week te verbeteren.

1: Aandachtsresidu

Je bent aan het studeren en ziet ineens vanuit je ooghoek je telefoonscherm oplichten. Je checkt even wat voor notificatie het is, ziet dat het onbelangrijk is en gaat weer door met studeren.

Deze onderbreking lijkt vrij onschuldig. Het probleem is alleen dat elke keer dat je van aandacht wisselt, het even duurt voordat je aandacht weer volledig terug is bij het studeren. Dit is het zogeheten aandachtsresidu.

Zodra je weer doorgaat met studeren blijft een deel van je hersenen nog even hangen bij de notificatie. Bij een minimale onderbreking als deze duurt dit al minstens een minuut.

Je hebt dan tijdelijk niet je volledige hersencapaciteit ter beschikking. Uit onderzoek blijkt dat je in deze periode van aandachtsresidu tijdelijk gemiddeld 10 IQ-punten verliest, hetzelfde als na een nacht niet slapen.

Als de oorspronkelijke taak complex is of als de onderbreking wat meer denkvermogen kost, kan de hersteltijd al snel flink oplopen.

2: Dopamine

Dit is het grootste probleem van binnenkomende notificaties. Als er een interessante melding is komt het stofje dopamine vrij in de hersenen. Het gevoel dat je hierbij ervaart is een licht enthousiasme.

Dit klinkt misschien leuk, maar deze dopamine zet vervolgens een domino-effect in gang. Het vrijkomen van dopamine zorgt er namelijk voor dat je hersenen direct meer dopamine willen. En als de hersenen dat krijgen, willen ze daarna NOG meer dopamine.

Dopamine kan ons brein op één plek altijd krijgen: Social media. Dit maakt het voor ons heel lastig om te stoppen met het gebruiken van onze telefoon, als we eenmaal begonnen zijn. Enerzijds zorgt dit er voor dat het lang kan duren voordat we weer doorgaan met studeren. Maar het andere belangrijke effect is dat onze hersenen na het hervatten van het studeren behoefte blijven hebben aan dopamine.

Een deel van je aandacht wordt dan opgeëist door het weerstaan van de drang om weer op social media te gaan. Ook kan een deel van je aandacht worden ingenomen door de gedachte dat er ieder moment een nieuwe leuke melding (dus dopamine) kan binnenkomen.

Met als gevolg een gebrek aan focus.

3: Negeren is onmogelijk

Misschien zeg je nu tegen jezelf: Ja, mijn meldingen staan wel aan maar ik negeer ze gewoon dus dan kan het niet echt kwaad. Toch? Gezien de subtitel zal het je niet verrassen dat ik deze vraag moet beantwoorden met “jawel”.

Het negeren van een melding zorgt ervoor dat je aandacht niet wordt ingenomen door de inhoud van de notificatie, maar door het negeren zelf. Dit kost moeite en daarmee verbruik van hersencapaciteit.

Ondanks het feit dat het absoluut een betere keuze is om de melding te negeren dan niet, met het oog op de hierna steeds oplopende behoefte aan dopamine, heeft hierbij al een aandachtswisseling plaats gevonden.

Deze wisseling haalt je vervolgens minimaal een minuut uit je focus, door het aandachtsresidu. Kortom, er is hier simpelweg geen nuance mogelijk: Focus is zo goed als onmogelijk als je notificaties aan staan.

De notificatie-challenge

Met het uit zetten van je notificaties bespaar je jezelf veel tijd en kost het veel minder moeite om de aandacht bij je taken te houden. Als je last hebt van een slechte concentratie, dagen we je uit om de notificatie-challenge te doen:

Zet de komende 7 dagen je meldingen uit van alle applicaties die niet urgent zijn. Laat bijvoorbeeld wel je meldingen voor telefoontjes aan, maar zet je social media-notificaties uit.

De eerste paar dagen zullen waarschijnlijk wat ongemakkelijk voelen, maar daarna ervaar je een oase van rust. Mochten je concentratie en productiviteit niet vooruit zijn gegaan gedurende de challenge, kan je altijd beslissen om je notificaties weer aan te zetten. Wij achten deze kans echter heel klein.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.